Paradoks Yönetmenlik Atölyesi
Eğitmen: Metin Gönen
Film Yapım-Yönetmenlik Atölyesi, 12 haftalık pratik dersleriyle yoğun bir temel sinema eğitimi ve yönetmenlik programı sunuyor. Özgün ve kapsamlı programıyla atölye, “sinema dilini”, film estetiğini, çekim açılarının, plan kompozisyonlarının, sinematografik anlatım odaklarının ve mizansenin temel teknik-estetik operasyonlarını öğrenmeyi, fikirlerini bir filme dönüştürmeyi arzulayan tüm sinemacılara açık olarak hazırlanmıştır.
Atölye, bir film yapmanın tüm aşamalarının somut olarak öğretildiği (bir kısa film çekmek de dâhil olmak üzere) komple bir temel sinema eğitiminden ve yönetmenlik pratiğinden oluşmaktadır.
Bu temel sinema eğitimi çerçevesinde atölye, sadece kameranın nasıl kullanıldığını öğretmek değil; aynı zamanda, kameranın neyi, ne şekilde ve ne tür bir ışık altında çekeceğine karar verebilecek sanatçı-gözler yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Atölye, sadece bir hikâyeyi görsel olarak kaydetmeyi öğretmeyi değil; aynı zamanda, bir hikâyenin sinematografik anlatımıyla birlikte seyirciye söyleyecek bir sinema-fikri olan, düşünen, yaratıcı sanatçı-zihinler yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Profesyonelliği, çalışma disiplini ve derslerinin Avrupa standartlarındaki yüksek kalitesiyle her şeyden önce katılımcıların takdirini kazanan atölye, eğitimin bitiminde de katılımcıların çalışmalarını desteklemeye devam eden uzun soluklu bir perspektife sahiptir. Bireysel gelişimi ve özgür sanatsal yaratıcılığı destekleyen estetik çabalara dayanan Paradoks Film Akademi Sinema Atölyeleri, aynı zamanda, fikir alışverişine dayalı kolektif bir çalışma prensibiyle de bir “sanatsal demokrasi” ekolünü yaşama geçirmektedir
Sinema Dili ve Film Estetiği: Öğrenciler önce en iyi film ve yönetmen ödülleri alan filmlerin üzerinde bir filmin nasıl yapıldığını somut olarak görerek, bir filmi gerçekleştirmek için gerekli olan temel sinematografik operasyonları tek tek somut ve ayrıntılı olarak öğreniyorlar. Atölyenin bu ilk döneminde sinema sanatının ve film estetiğinin özgünlüğü somut eserler üzerinden kavranılıyor. Özellikle bir filmde anlatılan bir hikâyenin, görsel-işitsel-dramatik yani sinemasal olarak nasıl öykülendiği somut örnekler üzerinden saptanıyor ve bir filmde sinematografik fikirlerin bir öykü aracılıyla seyirciye nasıl sunulduğu pratik olarak gösteriliyor.
Sinema Teknikleri ve Film Estetiği: Sinema sanatının ve sinematografik öykülemenin özgünlüğünün ne olduğuyla ilgili genel bir tablo oluştuktan sonra, öğrenciler bu ikinci aşamada bir film çekmek için gerekli olan tüm sinematografik teknik ve estetik operasyonları pratik olarak uyguluyorlar. Temel sinema pratiğinin kavrandığı atölyenin bu ikinci aşamasında, öğrenciler, somut olarak çekim senaryosun hazırlanışından ışığın, sesin, kameranın bir fikir temelinde estetik-sinematografik kullanımını mizansen içinde deneyip uyguluyorlar.
Kısa Film Çekmek ve Kurgulamak: Atölyenin bu son aşamasında öğrenciler bir yönetmen gözüyle senaryodan mizansene, oyuncu yönetiminden kurgu estetiğine kadar bir filmin yapım sürecinin tüm aşamalarını somut olarak görüp uygulayacak şekilde kolektif olarak bir kısa film yapıyorlar. Bu üçüncü temel aşamada, öğrenciler, hep birlikte bir çekim senaryosu hazırlıyor, çekim mekânlarını seçiyor ve oyuncuları belirliyorlar. Profesyonel kamera, ışık ve ses kullanarak çekim senaryosunda belirlenen mizanseni gerçekleştiriyorlar. Öğrenciler, son olarak, çektikleri bu kısa filmin kurgusunu yaparak atölyeyi tamamlıyorlar.
Böylece sinemanın tüm aşamalarının öğrenildiği bu yoğun ve bütünlüklü temel sinema eğitimi atölyesi biterken, aynı zamanda da öğrenciler kendi yaratıcı serüvenlerini somut bir film ortaya koyarak başlatmış oluyorlar.
Ders seansları haftada 1 gün 4 saattir.
Kontenjan sınırlıdır.
Sitedeki Atölye Kayıt Formu doldurularak kayıt olunabilir.
Paradoks Film Akademi
“Hepimiz Sinemacıyız”
Paradoks Film Akademi Yönetmenlik Atölyemizde eğitim için yapılan kısa filmler…
Durak Filminin Set Çalışmaları Fotoğrafları ve Kamera Arkası Videosu
PARADOKS FİLM PRODÜKSİYON
Kurucu-Direktör: Metin Gönen
Paradoks Film Akademinin; üniversitelerin sinema pratiğinden uzak kalan eğitimine, profesyonel-sektörel koşturmacanın da estetik-teorik perspektiften yoksun bir mesleki çıraklık sürecine alternatif olarak, akademik-pratik bir sentezle oluşturduğu özgün sinema atölyelerinde yapılan çalışmaların mantıksal sonucu olarak, yine alternaif bir profesyonel film yapım sistemiyle projelerimizi gerçekleştirmek için 2011 yılında Paradoks Film Prodüksiyon kuruldu. Ölü Bölgeden Fısıltılar (2012), Paradoks Film Akademi‘nin felsefesi olan alternatif bir akademik sanatsal-pratik sinema eğitimi ve Paradoks Film Prodüksiyon‘un fikirsel-sanatsal yaratıcılığı destekleyen profesyonel film yapım çalışması sentezinde gerçekleştirilen ilk uzun metraj filmidir.
Ölü Bölgeden Fısıltılar, 67 uzun metraj film çekimlerinin başvurusu arasından, küçük bir bütçe ile çekimleri yapılmasına rağmen, sinematografik kompozisyonları ve görsel-işitsel kriterleri üzerinden Kültür ve Turizm Bakanlığı post-prodüksiyon desteği alan 7 filmden birisi oldu.
Ölü Bölgeden Fısıltılar’ın galası 31. Uluslararası İstanbul Film Festivali 2012-Yeni Türk Sineması Bölümünde ilk kez gösterilerek yapıldı. Film, 2012, 12. İzmir Uluslararası Film Festivali’nde; 2012, 7. Sinemardin Uluslararası Mardin Film Festivali’nde ve 2012, 1. Uluslararası Amed Film Festivali’nde, 2. Uluslararası Van Gölü Film Festivali’nde davetli olarak gösterildi.
Ölü Bölgeden Fısıltılar, 13 Aralık 2013, 19:00’da film ekibinin katılımıyla Levent Kültür Merkezi Onat Kutlar Sinema Salonunda “Her Cuma Yeni Sinema” etkinliğinde gösterildi..
PARADOKS FİLM AKADEMİSİ-Film Yapım ve Yönetim Atölyesi
Öğrenci Yorumları
Bazı şeyleri kısa metinlerle ifade etmek oldukça güçtür. Metin Hoca’nın öncülüğünde yürütülen Paradoks Film Atölyeleri için de aynı şeyi söylemek sanırım yerli yerinde olacaktır. Eğitim sistemimize sirayet eden kuru ve ezbere dayalı teorik bilgilerin, aynı zamanda sanat eğitiminde de referans alındığı gerçeğinden yola çıkarak baktığımızda… Metin Hoca’nın teorik bilgiyi pratik çalışmanın içine yediren, sanat (sinema ve diğer disiplinler- felsefe, politika…) ve yaşama farklı bir estetik boyuttan bakan pratik eğitim anlayışını, inancını ve emeğini, çorak topraklara hayat veren vahaya benzetmek yerinde olacaktır. Metin Hoca’nın Fransa’dan geldikten sonra, 3 yıldır İstanbul’da yaptığı tüm atölyelerine katılmış birisi olarak kişisel deneyimimin bende bıraktığı damıtılmış duygum en kısa haliyle budur. Dilerim Metin Gönen’in bu özgürleştirici eğitim anlayışı, samimiyeti ve enerjisi en kısa zamanda ülkemizdeki eğitim sistemine de örnek olur… Teşekkürler.
Sait Biliz, Arkeolog-Oyuncu
TEK CÜMLE: BİZ BİR FİLM YAPTIK… Söylenecek çok şey var… ama bu yetmeli… neden yetmeli söyleyeyim… Bir sinema atölyesi zaman istiyor, para istiyor, özveri istiyor, istek istiyor… Çok atölye görmüş birisi olarak şunu söyleyeyim: 1- Biz bir ekip olabildik, 2- Bir sonuca ulaştık… Bir Kısa Film çektik… 3- Her aşamasında da Metin hoca yanımızdaydı…
Bu kadar net ve açık. Teşekkürler…
Banu Coşar Ferhatoğlu- Bankacı
İzledik, konuştuk, okuduk, dinledik, güldük, eğlendik, sorduk, sorguladık, düşündük, yazdık, çizdik. Bir hikâye ve senaryo yazdık. Çekim senaryosu hazırladık. Film Çektik En çok da öğrendik. Bitmek bilmeyen enerjisiyle bize etkin ve verimli bir atölye eğitimi sağlayan hocamız Metin Gönen’e ve bu sürece katkıda bulunan tüm atölye arkadaşlarıma teşekkür ederim. Artık hayatın aynası yedinci sanata olan tutkum daha güçlü ve canlı…
Ali Erol-Bilgisayar Mühendisi
Öncelikle, Metin Hocanın öğrencisi olduğum için şanslıyım… Sinema bir tutku ve bu tutku sonsuz paylaşımlarla dolu. Metin Hoca, bütün birikimlerini ve sinema tutkusunu sonuna dek hiç hesapsız paylaştı bizlerle… Eminim bu paylaşımların devamı da gelecektir. Metin Hocayla olan çalışmalar çok verimli oldu benim için. Zaten bu kursa katılmamın sebebi; herkesçe bilindiği üzere Metin Hoca’nın inanılmaz enerjisi ve onun sinema aşkıdır. Ayrıca Övünç’ün de tüm samimiyetiyle derslere katılıp birikim ve deneyimlerini bizimle paylaşması güzeldi. Efe’yle çok fazla çalışmamız olmadı fakat genel olarak uyumlu ve yardım sever biri. Film setindeki yardımlarından dolayı teşekkürler. ”Paradoks film” Eğitmenlerine sonsuz teşekkürler…
Hafta sonları yapılan kısa film çekimleri benim için çok verimli geçti… TEŞEKKÜRLER…
BİRSEN ALGÜL-Gazeteci-Muhabir
Atölye sinema tarihinin başyapıtları ve somut film örnekleri üzerinden bir senaryoyu, mizanseni, filmin estetiğini ve felsefi tarafını incelenmesi bize sinema sanatçısı olabilme yolunda çok önemli bir değerin yani sinema-fikri oluşturabilme yetisinin temellerini attı. Derslerimizin vaaz verme ve ezberleme yerine gözlemleme, tartışma ve temellendirme kavramlarına dayalı olması da öğrendiklerimizi içselleştirmeye yaradı. Yani Temel sinema atölyesinde bir film yapımında olan her türlü evreyi tecrübe etme ve bir film çekme pratiğini yaşama şansını yakaladık. Zamanın nasıl geçtiğini anlamadan kendimizi kaptırıp geç saatlere kadar süren coşkulu eğitim saatlerinden de anlaşıldığı gibi atölyeden çok memnunum. Bize her şeyden öte bir sanatçı duyarlılığıyla görmeyi öğrettiğiniz için ve verdiğiniz tüm emeklerden dolayı Metin GÖNEN şahsında Paradoks Film’e teşekkürler.
Derya TEKİN- Öğrenci
Paradoks film tarafından düzenlenen 4 aylık film atölyesi, farklı bir yolculuk oldu benim için. Hiç tanımadığım sinema dünyasını, Metin Hoca’nın rehberliğinde gezerken çok keyif aldım, öğrendim. Özellikle felsefi yanının güçlü olması benim sinemaya bakışımı zenginleştirdi. Pratik set çalışmalarımız da çok doyurucu oldu. Şu anda bir film yapımının çeşitli aşamalarını deneyimlemiş biri olarak, kendimi oldukça donanımlı hissediyorum.
Teşekkürler, Sevgilerimle…
Yasemin Diribaş İnsan Kaynakları-Yaşam Koçu
Bu atölyeye katılmamın ilk sebebi dersleri Metin Hoca’nın verdiğini öğrenmem sayesinde oldu. Daha önceden başka bir yerde bir atölye deneyimim vardı; orada verilen eğitimden memnun kalmamıştım ve baştan söz verilen olanaklar yerine getirilmemişti. Bu yüzden esasta bir daha kısa film atölyesi gibi yerlerde vaktimi harcamayacak, kendi kendimi geliştirip kendi kısa filmimi çekmek için çabalayacaktım. Fakat elbette ki işler hiçbir zaman planlandığı gibi gitmez, bir takım şeyler sizin düşündüğünüz şeylere engel olur. Yani kısaca demek gerekir ki Metin Hoca olmasaydı bu atölyeye girmiş olamayacak ve gerek senaryo gerekse de mizansen, atmosfer, kurgu vb. öğelerin önemini sağlam bir zemine oturtamayacaktım. Metin Hoca’nın verdiği derslerin niteliğinin önemi de kendisini burada belli ediyor. Film üzerinden yapılan somut çalışmalarla sizi filmin fikri üzerine düşündürtüyor ve size filmin tüm anlatım araçlarını bulmanız için temel sistematiği vererek bunu içselleştirmenizi sağlıyor. Böylelikle her filmin kendi doğasını keşfediyor ve şablon düşüncelerden kurtulmuş oluyorsunuz. Her filmi öncelikle kendi sınırları içinde düşünmenize olanak veriyor. Metin Hoca’nın deyimiyle “temel kaynağımız film, her şey orada” Atölyenin diğer bir önemli özelliği de atölye bittikten sonra sen yoluna ben yoluma durumu olmaması, size yapacağınız tüm projelerde destek vermek, bilgi ve fikir alışverişinde bulunmak için sürekli yanınızda olmaları; yeter ki siz kopmayın. Diğer bir güzel yanı da atölye sayesinde birbirinden güzel insanlar tanımanız sağlam dostluklar kurmanız. Belki de bu dostlar ileride sizin bir film grubunuz olacak ve hep beraber önemli başarılara imza atacaksınız. İşte bu yukarılarda saydıklarım yüzünden sizde bu atölyede olmak çok keyifli ve öğreticiydi.
Tuncay Süsem, Öğrenci-Müzisyen
Sinemaya bakışımı ve yaklaşımımı çok rahatlıkla iki döneme ayırabilirim: Metin Gönen’in eğitmenliğindeki Sinema Atölyesi’ne başlamadan öncesi ve sonrası. Öncesinde sinemayı bir sanat olarak değerlendirip, önemsememe rağmen, film evrenine girerken yeterli donanıma ve derinlikli bakış açısına sahip olmadığımı gördüm. Son birkaç yıldır sinema yazarlığıyla uğraştığımdan dolayı yalnızca film analizi alanında kendimi geliştirmek amacındayken, atölyedeki kapsamlı eğitim ve farklı disiplinlerden beslenen bakış açılarıyla beraber film yapımı alanında da kendimi hayal etmeye başladım. Özellikle kursun sonunda arkadaşlarımız arasında yazdığımız senaryonun bir kısa filme dönüşme sürecinde, sahada aktif olarak görev almak, belki de hayatım boyunca gerçekliğini düşünemediğim bir mucizenin hayat bulmasını işaret ediyordu. Bir filmi yalnızca görsel bir tüketim malzemesi olarak değil, özündeki paradoksal yapının etkisiyle insan ve toplum üzerine ayrıntılı, derinlikli, geniş perspektifli bakışlar sunan bir sanat dalı olarak ele almanın çok daha doğru olduğunu görebildim. Ayrıca bu öğrenim ve kavrayış süreci bir filmin dramatik yapısının temel yapı taşları bazında masaya yatırılması, tartışılması, yorumlanması şeklinde yapılmaktaydı. Hatta bir filmin ötesinde, filmden tek bir sahne dahi uzun ve farklı bakışlardan beslenen tartışma ve analizlere olanak sağlayabiliyordu. Bir filmin kendine ait evrenine girişinde anahtar konumundaki bu yolun izlenmesi hem film analizi hem de film yapım ve yönetimi alanında kişiye çok yararlı kazançlar sağlayabiliyor. Her şeyin de ötesinde bu atölye sinema sanatının çıkış noktası, doğası ve şu an geldiği nokta arasında sadece tarihsel bir boyutla kendini kısıtlayan bir anlatıma hapsolmaksızın, sinemanın felsefe ve psikanalizle kurduğu bağın köşe taşlarını analizlerine taşıyarak bir sinemasevere en önemli ve temel yararı sağlıyor. Ayrıca temel sinema eğitimi atölyesi, sinema ve felsefe atölyesi ile arka arkaya alınırsa sinema sanatı ile kurduğumuz ilişkinin çok daha sağlam bir temele oturacağı kanısındayım. Böylece bir filmin görsel ve dramatik yapılanması parçalarına ayrılırken, bir yandan da bu yapı taşlarının felsefi bağlantı noktalarına değinileceğinden, film analizinin düşünsel bir boyutla eklemlenmesi gibi tamamlayıcı ve zenginleştirici bir sonuca ulaşılacağı düşüncesindeyim.
Murat Ata-Memur-Sinema Yazarı
———————————————————————————————
PARADOKS FİLM AKADEMİSİ-Film Yapım ve Yönetmenlik Atölyesi
2008-2009 Atölyesinin Öğrenci Yorumları
Kanada’da bana işimi bıraktıran bu atölyeye tam anlamıyla minnettarım. Metin Hoca’nın teorik görsel ve pratik uygulamalı sinema derslerinden tutun da diğer eğitmenlerin verdiği kurgu ve kamera derslerine kadar bu atölye Türkiye’de bir ilk ve tek. 2 aylık eğitimin sonucunda iki adet kısa film çekerek, derslerde öğrendiğimiz şeyleri pratiğe dökmek de ayrı birer tecrübe ve zevk. Bu atölye sinemayı bana tanıttı, ama ondan öte sevdirdi. Öğrendiğim şeylerle, edindiğim arkadaşlarla ve yaptığım pratikle ‘Sinema’ kulvarında emin adımlarla ilerleyeceğimden hiç bir şüphem yok.
Hakan Burcuoğlu
Benim için vazgeçilmez bir tutku olan sinema sanatı, Metin Hoca ve tüm eğitmenlerimiz sayesinde bambaşka bir boyut ve anlam kazandı. Bir filmin beyaz perdeye aktarılmasındaki tüm aşamaları öğrenerek, yaratım sürecinde yer almanın ayrıcalığını onlarla birlikte yaşamak çok güzeldi. Bilgi ve deneyimlerini bizlerle paylaşarak böyle bir eğitim imkânı sağladıkları için, başta Metin Hoca olmak üzere Övünç, Çağrı, Efe ve Mehmet Emin’e çok teşekkürler…
Selin Ürün
Her şeyiyle mükemmel bir atölyeydi. Eğitimde ilk önce temel ve teorik bilgiler verilip daha sonrası ise pratiğe geçebiliyorsun. Bize bir projede kolektif ruhla çalışma şeklini aşıladılar. Eğitmenlerin her biri kendi branşlarında mükemmeller. Sinemanın en ince detaylarını öğrenip, uygulamalarda da pratik bir biçimde, oluşan aksaklıklarda nasıl hızlı, kolay ve estetik görüntüler elde edebileceğimizi en iyi şekilde aktardılar. Atölyedeki arkadaşlık; her şeyden önce biz kolektif ruha sahip bir çalışma ekibiydik, çok iyi ve sıkı dostluklar kurduk. İlerideki projelerde yine hep birlikteyiz, aynı zamanda eğitmenlerimizle de. Son olarak tekrardan her şeyiyle mükemmel bir atölyeydi…
Beste Budak
Bu atölyeye gelip Metin Gönen ve diğer eğitmenlerle tanışınca anladım ki; ben daha önce sinemanın ne olduğunu değil, sadece filmin ne olduğunu biliyormuşum. Sinemaya farklı gözle bakan biri değil, sadece izleyiciymişim. Bana sinema sanatı hakkında derin bir bilinç yükleyen Metin Gönen ve diğer eğitmenlere çok teşekkür ediyorum.
Cihan Çiloğlu
Sinema dili ve film estetiği atölyesinde; kurgusal evrenin, film karelerine gizlenmiş sine/masal dünyasını keşfettim. Yeni bir dil öğrendim. Öylesine zengin bir dil ki, ışıkla, sesle, zaman, mekân ve mizansenle yeniden yeniden kendi sözlüğünü, kendi sözünü yaratabilecek kadar doğurgan, yaratıcı, zengin, bereketli… İki ay gibi kısa bir sürede bana bu dili öğreten sayın hocam Metin Gönen’e teşekkür ediyorum.
Leyla Onomay
Kısa film atölyesi olarak geldik ama örendiklerimiz büyüktü, düşüncelerimizi ve hayallerimizi gerçekleştirebileceğimiz bir imkân verdiniz, kısa filmlerle söylemek istediklerimizi uzun metraj filmlerden daha pratik ve daha özlü anlatabileceğimizi öğrettiğiniz için teşekkürler. Ekip ruhuyla göstermiş olduğunuz anlayış için teşekkürler.
Hamide Esin
Kolektif bir yaratım ve eğitim sürecinin keyfini tatmak isteyenlere; Bana olumlu-olumsuz düşüncelerini yaz dediler inandırıcı olsun diye olumsuz bir şeyler de ekleyeyim dedim ama bulamadım. Burada teori var, pratik var, samimiyet var, özveri var, saygı var, değer verildiğinizi hissetme var, işi ciddiye alma var.Kefilim…Metin Hoca ve ekibinin olduğu her kursa kefilim. Öğrendiğim her şey için teşekkür ederim.
Deniz Beşpınar
Atölye öğrencilerimiz, profesyonel ekipmanlar ve profesyonel oyuncularla eğitmenleri gözetiminde, kendilerinin yapımın tüm aşamalarında bulunup senaryolarını oluşturdukları, Yansıma (2008), Çukur (2008) adlı kısa filmler.